Thursday, December 3, 2020

رمان به چه معناست ؟

 

رمان به چه معناست ؟

کتاب حاضر مجموعه از مقالات درباره ي تاريخچه رمان، انواع رمان، رمان امروز، تعريف رمان، ساختار رمان و واقع گرايي و دانلود رمان است.

علاوه بر اين، کتاب در کنار مباحث فني درباره ي رمان، خواننده را با نمونه هاي مختلفي از رمان هاي ايران و جهان آشنا مي کند.

اصطلاح رمان به نوشته هاي بسيار گوناگوني اطلاق مي شود که تنها وجه مشترکشان در اين است که مفصل اند و منثور و داستاني. رمان از اين جهت که روايتي است مبسوط، از داستان کوتاه و نيز داستان بلند، که طولاني تر از داستان کوتاه است تميز داده مي شود. حجيم تر و مفصل تر بودن رمان، اجازه ورود به شخصيت هاي بيشتري را مي دهد و از اين رو طرح پيچيده تر و محيط اجتماعي آن پرتحول تر است. علاوه بر اين رمان بيش از داستان کوتاه يا بلند، دست نويسنده را در کنکاش مداوم و ظريف شخصيت ها باز مي گذارد و به همين دليل سبک و اسلوبي که نويسنده انتخاب مي کند بايد تمرکز يافته تر باشد...

اثر حاضر در هفت فصل کلي گرد آوري و تنظيم شده است که مروري بر تاريخچه رمان اولين فصل آن را تشکيل مي دهد و مشتمل بر رمان هاي بيلدانگ، اجتماعي، تاريخي و محلي است.

رمان اجتماعي بر تأثيرات عميق شرايط اجتماعي – اقتصادي روي اشخاص و حوادث تأکيد مي کند و اغلب به طور تلويحي و يا صريح، نوعي از اصطلاحات اجتماعي را توصيه مي کند، مانند رمان هاي کلبه عمو تام، خوشه هاي خشم، جنگل و...

فصل بعدي اين اثر به انواع رمان اختصاص دارد که ضمن معرفي ، ارزيابي و بررسي شده است.

رمان هاي اجتماعي، احساساتي، پليسي، پيکارسک، تاريخي، تجربي، رشد و کمال، حادثه، روانکاوانه يا سيال ذهن،  رواني و ... از انواع رمان ها بر شمرده شده است: رمان پليسي رماني است که در آن جنايتي، که اغلب قتل است، اتفاق مي افتد و هويت عامل جنايت نامعلوم است و کارآگاهي از طريق جمع آوري منطقي و ارتباط دهي و تفسير مدارک و شواهد معلوم که به سر نخ مشهور است پرده از روي هويت عاملان جنايت برمي دارد.

نويسنده در اين فصل خاطر نشان مي کند: "در اين کتاب مي خواهم ثابت کنم که اگر شيوه ي علوم تجربي به معرفت نسبت به زندگي مادي و جسماني مي انجامد اين شيوه همچنين بايد ما را به سوي شناخت زندگي عقلاني و احساسي نيز رهنمون باشد.

رمان نويس تجربي کسي است که نکات و مسائل اثبات شده ي (علمي) را مي پذيرد و سعي مي کند روال و کار پديده هاي انساني و اجتماعي را که علوم تجربي اثبات کرده، نشان مي دهد..."

"رمان امروز" در فصل بعدي بررسي شده است که ضمن بررسي رمان عصر کنوني، به نقد آن نيز پرداخته شده است.

در قسمتي از اين فصل آمده است: رمان همچنين در برابر مخاطبان جديد پس از جنگ جهاني خود نيز واکنش نشان داده و تغيير کرده است رمان معاصر کمتر از گذشته به سه دسته رمان روشنفکران، رمان مردم تحصيلکرده و رمان عوام تقسيم مي شود. به عقيده "براد بري" نگارنده مقاله حاضر، رمان امروز احتياجات، سليقه ها و سبک هاي جديد را برآورده مي کند. گرچه رمان مطمئناً تا حدودي طبقه متوسط و کتاب خوان قديم خود را از دست داده است و کتاب از آن جايگاه والاي خود تا حدودي فرود آمده است.

تعريف رمان موضوع مقاله فصل بعدي است. همچنين رمان در برابر شعر و نمايشنامه مبحث ديگري از اين فصل است: تعريف رمان از تعريف قالب هاي ديگر ادبي همچون شعر و نمايشنامه بسيار مشکل تر است و به همين دليل هم به هنگام بحث درباره ي آن در نقد ادبي، با اشکالات زيادتري مواجه مي شويم. براي اين تعريف ناپذيري رمان، دلايل مختلفي مي توان ذکر کرد. رمان نويسي در انگلستان در قرن هجدهم پا گرفت و اين در دوره اي بود که تعاريف سنتي در مورد قالب هاي ديگر ادبي مثل شعر و نمايش، بسيار جا افتاده بود و رمان با تمايلي قوي بر ضد تعاريف رسمي به ميدان آمد.

در جاي ديگر نيز آمده است: رمان از آن رو ساختمان پيچيده اي دارد که مفصل تر از شعر است و اشکال متنوع تري از زندگي را موضوع کار خود قرار مي دهد. همچنين خوانندگان متفاوت تري را جذب مي کند.

نيز در اين فصل درباره ي تعريف و مفهوم رمان به آثار نويسندگاني چند نظير "دانيل دفو" و "استرن" اشاره شده است.

 در فصل بعدي، رمان و واقعگرايي بررسي شده است. مباحثي که در ذيل آن مطرح شده است، رمان و واقعگرايي در جزئياتوواقع گرايي در ساختمان رمان مي باشد.

No comments:

Post a Comment